- Izba Administracji Skarbowej w Olsztynie wzbogaciła się o nowe stacjonarne urządzenie rentgenowskie do prześwietlania pociągów.
- Wyprodukowane przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych urządzenie trafiło na kolejowe przejście graniczne Skandawa-Żeleznodorożnyj.
- W przekazaniu skanera wziął udział Szef Krajowej Administracji Skarbowej, insp. Bartosz Zbaraszczuk.
Nowoczesny skaner do prześwietlania wagonów towarowych otrzymali funkcjonariusze z Oddziału Celnego w Korszach. 16 listopada odbyła się uroczystość przekazania urządzenia do użytku, w której uczestniczyli m.in. Szef Krajowej Administracji Skarbowej insp. Bartosz Zbaraszczuk
oraz Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Piotr Opaczewski.
W swoim przemówieniu Szef KAS zaznaczył: Przeprowadzanie działań kontrolnych, mających na celu zapobieganie nielegalnemu przywozowi i wywozowi towarów wymaga szeregu działań organizacyjno-technicznych. Dlatego tak ważne jest usprawnianie procedur związanych z obsługą ruchu granicznego czy wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu do kontroli, w tym urządzeń RTG.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie Mariusz Pawłowski podziękował wszystkim zaangażowanym w realizację inwestycji służbom i instytucjom. Podkreślił, ze bez wzajemnej, życzliwej współpracy posadowienie urządzenia w tak trudnej lokalizacji byłoby niemożliwe.
Po okolicznościowych wystąpieniach nastąpiło poświęcenie skanera oraz uroczyste przecięcie wstęgi.
Geneza budowy skanera Skandawa-Żeleznodorożnyj
Urządzenie usytuowane jest na odcinku zewnętrznej granicy Polski i zarazem Unii Europejskiej z Federacją Rosyjską, w odległości 800 m od granicy. Program inwestycji powstał w 2019 r. W postępowaniu o zamówienie publiczne do wykonania zadania została wybrana firma Multicontrol. Skaner jest produkcji polskiej – został wyprodukowany przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych.
Wartość inwestycji to 19 133 265 zł brutto, w całości finansowana ze środków budżetowych.
Przebieg inwestycji
Proces realizacji zadania zakładał dwa etapy. Pierwszym było wykonanie prac projektowych i przygotowawczych, natomiast drugi etap polegał na wykonaniu pozostałych prac, w tym robót budowlanych oraz dostawy, montażu i instalacji urządzenia rentgenowskiego. Główne prace budowlane zakończyły się w marcu 2023 r., natomiast po uruchomieniu urządzenia, systemów i przeprowadzaniu odpowiednich testów, w czerwcu został dokonany odbiór końcowy.
Podczas prac budowlanych wykorzystano ok. 1 100 ton betonu i 27 ton stali zbrojeniowej. Bramownica oraz konstrukcja stalowa wieży detektorów ważą po ok. 3,5 tony.
Możliwości skanera
Skaner pozwala na rozróżnialność materiałów na organiczne i nieorganiczne, poprzez zastosowanie technologii naprzemiennego emitowania promieniowania rentgenowskiego niskiej i wysokiej energii. Jest wyposażony w funkcję rozpoznawania kategorii obiektów i automatycznie wyklucza te nieprzeznaczone do skanowania (m. in. lokomotywy, wagony pasażerskie).
Skaner jest przystosowany do pracy w zakresie temperatur -30 st. C do +40 st. C, przy wilgotności do 96%. Numery wagonów i kontenerów są sczytywane automatycznie.
Podstawowa infrastruktura składa się z bunkra akceleratora, wieży detektorów oraz pawilonu obsługi. Nad torami została wybudowana bramownica, na której zostały zainstalowane systemy wizyjne i OCR oraz oświetlenie. Dla zapewnienia ciągłości pracy został zainstalowany agregat prądotwórczy, który w razie zaniku prądu pozwoli na przeprowadzenie kontroli lub jej dokończenie. Przy pełnym zbiorniku skaner mógłby pracować 24 h bez przerwy.